Ondřej Bach: Virtuální realita se změnila přidáním rukou

Autor:
Čtěte více o: , ,

DIVR Labs je nové studio, které chce udělat díru do světa v oblasti virtuální reality. Zeptali jsme se jeho CEO, Ondřeje Bacha, jak je to s celým hypem kolem VR a jak tento trend ovlivní oblast marketingu. A v neposlední řadě o tom, zda bude katalyzátorem masového rozšíření sex.

Proč jste se rozhodli pustit na pole VR?

K virtuální realitě jsem byl dlouho skeptický, protože mně nepřinášela žádnou velkou interakci mezi reálným a virtuálním světem. To se ale změnilo s příchodem ovladačů, které “přidají” do VR tvoje ruce. Přirozená interakce s předměty je to, co člověka vtáhne do jiné reality. VR nabízí kromě zábavy obrovské využití v B2B. A nesmíme zapomínat na AR, neboli augmentovanou realitu, která sice po technologické stránce potřebuje ještě pár let vývoje, ale do roku 2020 to má podle analytiků větší trh než VR.

Augmentovaná realita? Vzpomínám si, že se o ní několikrát hodně psalo a výsledek nebyl nic moc. Byly jen různé aplikace na mobily, ale bez extra úspěchu. Naposledy snad Pokémon Go…

Mluvím spíš o brýlích jako byly Google Glass. Tyhle technologie ještě nejsou vhodné pro komerční využití. Všechno jsou to jen prototypy. Je pravda, že dnes jde vlastně jakýkoli předmět kolem namapovat jako marker a pak kolem toho něco zobrazovat. Ale to není velká věc. To bude až masivní využití brýlí. To je ovšem vize až tak za 10-15 let.

O VR se mluví dlouho, ale teď je kolem ní poměrně velký hype. Čím to?

Je to dáno tím, že na jaře tohoto roku se začaly prodávat produkční verze headsetů Oculus Rift a HTC Vive. V říjnu se přidalo Sony s Playstation VR a rázem se stalo největším hráčem na trhu. Všichni výrobci samozřejmě patřičně investují do marketingu. Ale i do obsahu. Oculus třeba vyčlenil 250 mil. dolarů pro herní vývojáře. HTC zase představilo akcelerátor se 100 mil. USD.

To jsou zajímavá čísla…

Analytické společnosti VR predikují veliký trh. Ještě nedávno byla VR jen devkity pro developery, teď je to ale konečně reálná věc, kterou si můžete koupit v obchodě. Zatím je drahý hardware, ale už se připravuje levnější. Tak do dvou let předpokládám, že půjde o slušnou tržní příležitost.

Zatím je to tedy o hrách.

Ano, zatím ano. Objevují se edukační a průmyslové aplikace. Ale zatím se o tom moc nemluví, protože spousta aplikací vzniká in-house ve firmách.

Říká se, že největším katalyzátorem masových technologií je sex. Bylo tomu tak v případě internetu, HD televize… Co tady?

Nemám s tím zatím přímou zkušenost. Něco už existuje a kolegové to zkoušeli, ale zkušenost byla dost hrozná. Ale neříkám, že to zajímavý trh nebude. Nepůjde nejspíš jen o VR, ale i související gadgety.

Bude mít VR uplatnění v marketingu? Nebo kde vlastně se uplatní nejvíc?

Určitě. V marketingu především při prezentaci produktů, virtuálních prohlídkách, eventech atd. Vzdělávání je další obrovská oblast, kde VR, potažmo AR najde své uplatnění. Již nyní existují případovky, které potvrzují zrychlení procesu učení se. Další významné oblasti jsou healthcare a samozřejme hry a zábava.

Co bude v healthcare?

Především půjde o simulace. Pro doktory je určitě hodně zajímavá možnost třeba simulovat operaci. Dále školící aplikace, kde budete moci vidět tělo a orgány z různých stran. A podobně.

Kdo je cílová skupiny VR? Jak vypadají současní early adopters?

Co se týče koncových zákazníků, tak o tom ve studio neustále vedeme diskuse. Jsou to hardcore hráči nebo casual hráči? Nebo geekové? Každopádně jsou to lidé s vyšším příjmem, protože stávající zařízení stojí okolo 1000 dolarů. Těším se na první výzkumy. Ve firemním segmentu patří k nejaktivnějším segment automotive.

ondrej-bach

A jaké jsou tedy typické aplikace pro VR?

Pokud vynechám hry, tak jednou z nejčastějších aplikací je 360 video, protože je relativně produkčně nenáročné a poskytne uživateli věrný obraz reality, ať už je kdekoliv. Pak jsou to virtuální prohlídky produktů, interiérů, virtuální showroom, vzdělávací aplikace, vizualizace dat, design a prototyping. Velmi zajímavé může být i využití “mixed reality”, tzn. kombinace reálného a virtuálního prostředí při různých eventech.

Jak to vypadá?

Na tanečníka nasadíš senzory, které realtime sledují jeho postavu, a on je promítán do prostředí, které vidí diváci.

Takže v divadle je třeba někdo na jevišti a lidi v hledišti na něj koukají s brýlemi? A vidí ho v úplně jiném prostředí?

Ano, jen že jiné může být nejen prostředí, ale i třeba jeho oblečení. Není to nic primitivního, ale může to eventy posouvat někam dál. Prostě Next generation event.

Spustili jste první hru – Blue Effect. Představíš nám ji trochu?

Blue Effect je atmosférická sci-fi sřílečka. Hraješ v roli žoldáka, jehož úkolem je vyzvednout z opuštěné základny vzácný zdroj energie zvaný Blue Effect. A jak už to bývá, mise neprobíhá úplně hladce.

Na čem dalším nyní v DL pracujete?

Stále pracujeme na Blue Effectu, protože hra je zatím v režimu “early access”, tzn. není hotová. Současně připravujeme koncept další hry, natáčíme 360 videa a pracujeme na virtuální prohlídce pro jednoho developera.

Na konec se vždycky ptáme obecně na trendy v marketingu – jak to vidíš ty?

Za mě je to jednoznačně personalizace. A augmentovaná realita může způsobit revoluci v komunikaci reklamních sdělení zákazníkům.


Autor:
Čtěte více o: , ,